Droner & fotografering

Billeder af København under Corona

Har du for nylig cyklet på en lille trehjulet cykel? Det er lidt akavet specielt hvis man er lige så høj som mig på 196 cm. Under Corona kontaktede jeg mit netværk og fik booket en pilot og et fly ​​for jeg ville opleve København uden mennesker på jorden, eller så få som overhovedet muligt. Det foregik relativt hurtigt for på under 4 timer var der booket tid, sted og dato: 7-4-2020 kl. 18:00

Flyvetur over København

Flyveren var en Aeroprakt (Foxbat/Valor) med kun plads til 2 (inkl. piloten  og mig) og der var ikke meget plads. Mine knæ sad godt oppe i næsen ligesom på den trehjulede cykel, og jeg var godt spændt fast og så afsted i kanon flot vejr. Turen var over Dyrehavsbakken, Taarbæk, Charlottenlund, Nordhavn, Amalienborg, Søerne og med et smut forbi lufthavnen med et “low pass”, hvor vi fløj tæt på landingsbanen med udsigt til de desværre parkerede fly under Corona. Det var en speciel oplevelse.

Video eller billeder?

Jeg kom i tvivl om jeg skulle filme eller om jeg skulle tage fotos, så det blev i begyndelsen sidstnævnte med 8 billeder i sekundet. Det blev til ret mange billeder! Over lufthavnen filmede jeg med det resultat at, det var svært at holde fokus på kameraet på grund af rystelser i kabinen. Så den optagelse undlader jeg at vise.

Amatør foto og motion i København under Corona

Efterfølgende kombinerede jeg min interesse for amatør foto og motion fordi, fitness var lukket ned. Det blev til gå ture i København under Corona når, der var tomt i gaderne for mennesker. Jeg fandt ud af at, mellem kl. 20:30-21:00 der gik folk til ro og derefter havde jeg hele København for mig selv. De første ture havde jeg min Iphone med og for at holde styr på hvor, jeg gik, så brugte jeg Endomondo for at tracke mine ruter. Det var lidt forskelligt hvor mange km jeg gik, men lå jeg på ca. 16 km pr dag, så var det fint. Det blev alligevel altid til ca. 300 km og et par nye Nike sko.

Det var ret syret, at prøve men også trist for der var intet liv i gaderne. Ingen turister, ingen hygge på cafeerne og absolut ingen gæster på hotellerne. Der var fuldstændig øde under Corona. Men der var rent i gaderne!

Mit første foto jeg tog i København, var i Jorcks Passage. God vinduespudser de har, fordi alt glas var ‘spot on’ rene.

Jorcks Passage inde

En af turene var også forbi Hovedbanegården. Det var en chance jeg tog fordi, der nok ville være nogle typer jeg helst ikke ville omgås med. Men der var ingen mennesker. Der holdt kun nogle taxaer parkeret. Så jeg fortsatte forbi Tivoli Food Hall og ind mod Strøget.

Hovedbanegården

Tivoli Food Hall

Anden fase åbner op

Min sidste rute var om aftenen d. 7-5-2020 for det var på dagen, hvor der var givet et ok i anden fase for åbning af detail branchen d. 11-5-2020. Den aften var der lidt mere liv i gaderne, og jeg mødte nogle unge mennesker der havde fået lidt indenbords, og de var ganske behagelige at møde hvad, affaldsspanden også bar præg af.

Dyrkøb

Et af de sidste aften billeder fra København, blev rundet af med en bus fra Movia der kørte forbi imens jeg tog et billede. Det ser meget flot ud alligevel, syntes jeg.

Movia kørte forbi / Det Kongelige Teater / Brøndums

Teknik og nørdet finurligheder

Mine fotos har ikke set skyggen af Photoshop eller, tilsvarende for ellers, vil magien forsvinde. Jeg har for det meste taget billeder i manuel og night mode, og de sort/hvide fotos er taget ‘on the spot’ uden efterfølgende redigering. Mit kamera er et Nikon B700 med 60x optisk zoom linse, 24 mm op til 1440 mm. Du kan se her hvor langt jeg kan zoome med det. Der skulle meget gerne været et billede med månen. Tripods brugt er fra Manfrotto. Der er også et par enkelte billeder taget med Iphone.

Jeg havde stilet efter, at få publiceret artiklen 3 uger tidligere men det tager tid, at tjekke diverse plugins, puslespillet med de mange billeder jeg har taget, og det at skrive artiklen.

Du kan i galleriet trykke dig frem og tilbage og se billeder i større opløsning, hvis du vil. De fleste er taget i max. dimensioner (5183 x 3887).

error: Content is protected !!