Droner & fotografering
Credit: Mettaair

Laserbeskyttelsesbrille fra SATAIR til piloter

Laserpenne bruges ofte i uddannelses og virksomhedspræsentationer som en iøjnefaldende pegeenhed.

Desværre bliver den også brugt til at blænde piloter, S-toge og andre i trafikken. Når du bliver blændet af solen i bil, så kan du slå solskærmen ned for ikke at køre i blinde. Det kan du så ikke i et cockpit for når der lyses mod piloter som fx i 9 km højde, så bliver hele cockpittet blændet fordi lyset fra laserpennen bliver meget større – og så er der piloter og flypassagerer i fare.

I 2016 lavede Goverment of Canada denne video der forklarer hvad der sker i l et cockpit når der peges med laser mod fly. Benytter du laserlys til udendørs arrangementer så skal udstyret også være i orden. Du kan hos Trafikstyrelsen læse mere om det.

Ny laserbeskyttelsesbrille der beskytter piloter mod laserblænding

Flemming Stelling, Produktchef hos SATAIR på Amager spurgte mig om det ikke også havde min interesse om at skrive om deres produkt – en ny laserbeskyttelsesbrille der beskytter piloter mod laserblænding, hvilket jeg syntes er enorm interessant fordi laserblænding i det hele taget, er et problem og det popper op i nyhederne ganske ofte. Faktisk udgør disse laserstrikes en langt større sikkerhedstrussel for luftfarten end droner for nuværende.

Satair, en global distributør af flyreservedele til luftfartøjer, er udnævnt til distributør af MetaAIR® laser glarebeskyttelsesbriller til civil luftfart og militære markeder for Metamaterial Technologies Inc. (MTI).

Kunderne omfatter kommercielle og militære piloter, både fastvingede fly og helikoptere, på markeder, herunder kommerciel luftfart, forretningsflyvning, SAR (Search & Rescue), politi, medevac (Medicinsk evakuering) og militær, herunder specielt jord personnel i udsatte områder. Satair er en del af Airbus Customer Services enhed. I 2014 bragte Airbus, det Halifax, Canada baserede MTI firma ind i et innovations opstartsprogram. Henblikket var at udvikle beskyttelsesfilm til cockpit vinduer, for netop at beskytte piloter mod laserblænding og flashblindness. I juni 2017 underskrev Satair og MTI et aftalememorandum med fokus på det civile luftfartsmarked. Ifølge MTI har “detaljeret markedsundersøgelse og diskussioner med potentielle kunder siden da bekræftet, at den overvældende præference er for, at dette innovative nye produkt introduceres på markedet gennem individuelle briller og visirprodukter, der indeholder MTI’s laser glare beskyttelsesteknologi.” Kilde

 

 

Ny teknologi holografi

Grundlæggende er der tale om helt ny teknologi holografi. Det er laserimprægneret i grundmaterialet og som ganske enkelt reflekterer laser strålerne. Modsat eksisterende  farvestofsbaserede briller der kun delvist absorberer lyset. Disse farvestoffer (dyebased) absorberer kun en del af det synlige lysspektrum. Det kan resultere i blokering af utilsigtede farver, der gør deres produkt mindre anvendbart.  MetaAIR® absorberer derimod ikke lys. Det reflekterer og gør det muligt stadig at se cockpitinstrumenter og landinglys uden nogen farveforvrængning. Denne patenterede optiske teknologi og ydeevne er resultatet af afstemte nanostrukturer. Det gør det muligt for linsen at styre, hvordan lyset afbøjes og blokeres. Samtidig med fastholdelse af gennemsigtighed ved specielt natflyvninger og landinger.

Besøg også https://www.meta-air.com/premium-technology

Ønsker du flere informationer om laserbeskyttelsesbrillen så kan du hente PDF fra SATAIR MTI 2019

For flere oplysninger om laserbeskyttelsesbrille bedes du kontakte direkte:

Flemming Stelling, Product Manager
SATAIR A/S
Telefon: + 45 32470134
Mail: FSL@SATAIR.COM

An Airbus services company
Amager Landevej 147A
2770 Kastrup, Denmark

error: Content is protected !!